5 Ağustos 2011 Cuma

- Devrim değil çile

Antalya tarihinde ilk kez, 7 ana güzergâhta 24 saat kesintisiz toplu ulaşım hizmeti verilecek. Hatlar kısalacak. Parayla biniş yasaklanacak. Halk ulaşım için önce yürümek sonra 2-3 araç değiştirmek zorunda kalacak.
Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Akaydın, toplu ulaşımda tarihi dönüşümün detaylarını kurmaylarıyla birlikte düzenlediği basın toplantısıyla kamuoyuna açıkladı. Büyükşehir Belediyesi’nin hazırladığı Antalya Toplu Taşıma Yapılanma Planı uyarınca başlatılan yeni dönem 20 Ağustos 2011 tarihinde tüm toplu taşıma araçlarında uygulanmaya başlanacak. Toplu ulaşımdaki önemli yeniliklerden birisi, mevcutta 137 olan hat sayısının 81’e düşürülmesi. Halen 71 hat üzerinde çalışan 663 AB plakalı midibüs ile 66 hat üzerinde yolcu taşıyan 161 özel halk otobüsü bulunuyor. Yeni düzenlemede 137 olan hat sayısı, tekrarlar azaltılarak 81’e düşürülüyor ve aynı koridorlardaki fazla araç sayısının önüne geçiliyor. Böylece halk bir çok yerde, özellikle de Kepez bölgesinde toplu ulaşım aracı bulamayacak. Hat sayısı yarı yarıya azaltıldığı ve hat mesafeleri kısaltıldığı için bir çok yol da minibüs-otobüs yer almayacak. Vatandaş ya birkaç kilometre ilerideki en yakın durağa yürüyecek. Buradan bindiği toplu ulaşım aracıyla tramvayla gideceği yere ulaşmaya çalışacak. Ancak tramvay hattı sabit olduğundan mecburen üçüncü bir aktarma yapacak.

Çile kapıda
Örneğin Kepez ilçesi Çamlıbel-Göçerler bölgesindeki bir vatandaş Lara bölgesine gitmek isterse önce evinden yürüyerek tenha bölge olduğu için seyrek saatlerde çalışan yerel hatta ulaşacak. Buradan uzun süre bekleme sonucu binebileceği minibüs kendisini Antray’a götürecek. Antray ile kent merkezine gelip buradan da üçüncü bir araca (otobüs-minibüs) binecek ve Lara’ya gidecek. Bu sürenin ise 45 dakikayı aşacağı için vatandaş Lara’ya kadar ulaşım için iki ulaşım ücreti ödemiş olacak. Cebinden 1,70 yerine 3,40 lira para çıkacak. Cebinde parası var ama kartı yoksa bu çileyi kat be kat yaşayacak. Çünkü sistem sadece kartla binişi zorunlu tutuyor.

Aktarmalı sistem
Kırsaldan gelen toplu taşıma araçları, Toplu Taşıma Aktarma Merkezlerine yolcuları indirecek. Yolcular bu merkezlerden standart kent içi toplu taşıma otobüslerine 2’nci binişleri ücretsiz yaparak kent merkezine istedikleri noktaya ulaşabilecek. Raylı Sistem Besleme Hattı-Antray-Raylı Sistem Besleme Hatlarını ‘aynı yönde’ kullanan bir yolcu 3 araç değiştirmesine rağmen sadece 1,70 TL ödeyecek. Yeni düzenlemede çevredeki yerel hatlar dışında yolculuk bedelleri kent içinde 3 kademeli olacak. Besleme hatlarında 75 kuruşa yolculuk yapılıp toplam 1,50 TL’ye gidiş dönüş yapılabilecek. Kısa ve aktarmasız hatlar 1,50 TL olacak. 15 kilometreden daha uzun hatlar ve aktarmalı yolculuklar 1,70 TL olacak. Sık seferler konularak duraklarda bekleme süreleri en aza indirilecek.

24 saat hizmet
Toplu ulaşımda yeni dönemin en önemli yeniliği Antalya tarihinde ilk kez 24 saat toplu ulaşım hizmeti verilecek olması. Buna göre Lara, Aksu, Varsak, Fatih, Döşemealtı ve Konyaaltı’ndan sabah minibüs ve halk otobüslerinin sefere başlayacağı saate kadar ulaşım imkânı getirilecek. İklimsel koşullara göre ulaşım sefer sıklığı 15 ile 30 dakika arasında değişecek. Özellikle tatil dönemlerinde yolucunun durumuna göre bu süre daha da aşağıya çekilebilecek. Ama bu sürenin şu anda sabaha kadar bir saatlik periyotlar olacağı belirtildi.

Bir garip devrim
Yeni düzenlemeyi ‘toplu ulaşımda devrim’ olarak sunan Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı CHP’li Mustafa Akaydın, “Antalya ulaşımında önemli sorunlar yaşanıyor. Ulaşımda disiplinsizlik var. Geçiş aşamasında mutlaka sıkıntı olacaktır. Bu süreçte Antalyalılardan anlayış bekliyoruz. Antalya’nın yüzünü güldürecek bir model olduğuna inanıyoruz.” dedi. Yeni dönemli birlikte bir takım ilkler de yaşanacak. 444 37 08 numaralı danışma hattı 24 saat hizmet verecek. İlk bir iki hafta boyunca kriz yönetim masası oluşturulacak. Antalyalılar her türlü sorunlarına buradan cevap bulacak. “20 Ağustos ulaşım devriminin başlangıç tarihidir” diyen Akaydın, 12 Ağustos’tan itibaren toplu ulaşım araçlarında para alışverişinin tarihe karışacağını söyledi. Akaydın, sadece yerli ve yabancı turistler için araçlarda 5 TL’lik kartlar bulundurulacağını ve bunun da geçici olacağını anlattı.

Hani Halkkart belediyenindi
Yaklaşık 2 saatlik toplantı sonunda gazetecilerin sorularını cevaplayan Mustafa Akaydın, Antalya 1. İdare Mahkemesi’nin 2 Haziran 2011 günü ‘açıklık ve rekabet’ ilkesine aykırı bulduğu için iptal ettiği Halkkart’la ilgili bir soruyu şöyle yanıtladı: “Şu an için Büyükşehir Belediyesi ile Halkkart arasındaki ilişki hukuken sonlandırılmıştır. Halkkart sistemini kullanmaya talip olanların (minibüsçü-otobüsçü), yani validatörleri kullanmaya talip olanlarla firma (Halkkart’ı işleten A-Kent firması) arasında yapılan kişisel sözleşmelerle devam etmektedir. Hukuka saygılıyız, gereklerini yerine getirmek zorundayız. (Mahkeme kararıyla AB plakalı olmaları iptal edilen M plakalı minibüslerle ilgili olarak) Aynı şey AB plakalı araçlar için de geçerlidir. Yakın bir gelecekte AB plakalı araçları da trafikten alıkoymak durumundayız. Aklın, bilimin, mantığın gerektirdiği doğruları bu kentte uygulamak için her türlü engelin ya üstünden atlarım ya kenarından dolaşırım.” Genel Sekreter Mehmet Rıfkı Aktekin’de bulunan sözleşme çözümünün bir ara formül olduğunu ve Danıştay’dan Halkkart ile ilgili mahkeme kararı çıkıncaya kadar böyle bir çözüm bulunduğunu, çıkacak karara göre hareket edeceklerini söyledi

Şükrü AĞIRMAN

http://www.akdenizmanset.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder